kolmårdens historia

Historik om Kolmården och dess myter under ett antal århundraden.

tisdag, juni 28, 2005

Getåolyckan 1918

När man följer strandvägen från Norrköping mot Krokek så passerar man efter ett tag ett minnesmärke. En stor sten som står rest vid en parkeringsplats. Stenen påminner oss om Sveriges största tågolycka. Getåolyckan den 1 Oktober 1918.

Mörkret ligger kompakt över Norrköping då lok F1200 sakta rullar ut från Norrköpings tågstation på väg mot Stockholm. Vad tågets resenärer inte vet om är att banvallen just rasat vid Sikudden i Getå efter det ihärdiga regnande månaderna före. På grund av mörkret var det omöjligt för lokföraren att se att telegrafstolparna gett vika straxt framför loket. Han kan bara följa med när loket och 7 vagnar rasar 8 meter ner. Många resenärer dog när vagnarna krossades mot marken några klämdes fast i vagnar som fattat eld, och någon exakt siffra på omkomna kunde aldrig konstateras men man talar om drygt 41 stycken.

Idag kan man se en minnessten uppförd vid platsen där olyckan inträffade.

Se SVT inslag om olyckan


Det var efter den här tågolyckan som den kände målaren John Bauer istället valde Ångaren Per Brahe på sin resa till Stockholm. Men Natten mellan den 19 och 20 november visade Vättern upp sin sämsta sida med en snöstorm och straxt utanför Hästholmen förliste ångaren med dom 24 ombordvarande. John Bauer , hans hustru Ester och hans 3årige son Bengt även kallad putte följde med Brahe ner till botten tillsammans med alla dom andra ombordvarande. Först fyra år senare lyckas man få upp båten och John Bauer och hans familj begravs på Jönköpings östra kyrkogård.John Bauer blev endast 36 år gammal. Länk till museet